Câteva idei pentru organizare. Plus mărturiile unui om dezordonat

Am fost dezordonată toată viața mea. Nu mă știu altfel, nu știu să fi funcționat vreodată, de bunăvoie, după niște principii ale unei bune organizări. Cu excepția job-ului și a activităților care îi implică pe copii, mare parte a activităților mele sunt sub semnul haosului. Asta e, n-are rost să mă ascund după deget, deja nici măcar pe mine nu mă mai pot păcăli. Norocul meu este că am acolo, undeva, ceva care mă ține departe de belelele pe care mi le-ar putea provoca această dezordine astfel că am reușit cu succes până acum să-mi păstrez toate bunurile, să nu fac ravagii mari pe unde am trecut și să nu îmi atrag mari antipatii. Cu toate astea, de multe ori simt că tare bine mi-ar fi dacă aș fi fost mai organizată. Direct din fabricație, adică. Dar pentru că n-am venit pe lume cu această caracteristică bine întipărită și nici nu m-a învățat nimeni de mică ce bine e să fii ordonat, de vreo doi ani, am tot încercat să-mi găsesc diverse instrumente și metode de a mă organiza, astfel încât să nu mai uit evenimente, facturi de plătit, să nu mai caut mereu cardurile de reduceri, să nu mă trezesc că am uitat de nu știu ce programare, să nu amân până uit diversele telefoane pe care trebuie să le dau și alte chestii din astea muierești, ce țin de activitățile casnice.

Și cum pare că aceste instrumente îmi sunt utile, am zis să împărtășesc din ele și aici, poate aveți nevoie de inspirație în sensul ăsta. E drept că, pentru fiecare dintre noi, sunt alte instrumente care funcționează. Ce funcționează pentru mine, poate că vouă vi se pare frecție la picior de lemn sau poate veți găsi câteva idei utile pe care le puteți adapta. Sau poate, sunteți suficient de norocoși cât să nu aveți nevoie de niciun reminder, de nicio agendă, dosar sau autocolant pentru scris pe perete și vă amintiți de toate și le faceți pe toate atunci când trebuie, caz în care vă invidiez tare.

Am aștenut totul aici sub forma unor răspunsuri la întrebări pentru că de fapt așa mi-am creat și eu acest sistem. Când am hotărât că e cazul să fac puțină ordine și să mă ajut cu ceva, m-am întrebat în primul rând ce anume am de pus în ordine. So, ca să n-o mai lungesc, vedeți mai jos cam ce și cum.

Cum să țin la vedere facturile și tot ceea ce trebuie urgent rezolvat? 

Unul dintre sfaturile cele mai banale pe care le-am găsit și totuși ignorat de multe ori este să arunc imediat ceea ce nu trebuie ținut (plicuri, bonuri și alte asemenea). Aici era prima mea greșeală, pentru că le așezam pe toate într-o tăviță pe dulap, în loc să fac această operațiune în secunda în care le scoteam din geantă. Tăvița era mereu plină cu prostii și îmi tăia orice chef de a le lua la mână. Acum mi-am făcut obicei și când ajung acasă, printre primele acțiuni ce le fac deja automat este să arunc din geantă sau din tăvița (în care mai pun și alții) tot ce e inutil (plicuri, pliante care nu mă interesează, bonuri nefolositoare – unele le țin pentru situația cheltuielilor pe care o țin lunar, etc).

În tăviță țin doar ce n-a fost încă rezolvat (facturi ce trebuie plătite, cărți de vizită nepuse la loc, pliante despre lucruri interesante care nu și-au găsit încă locul, bonuri care n-au fost încă înregistrate în fișierul cu cheltuieli, ș.a.m.d). Tăvița cu de toate, care oricum acum arată mult mai bine decât acum doi ani, va fi în curând înlocuită cu niște dosare plic puse undeva pe perete. În primul rând ca să nu mai ocupe loc pe orizontală, apoi pentru că mi se pare că încă mai pot organiza tăvița pe categorii  ca să fie și mai usor (de exemplu, bonurile trebuie neaparat puse separat pentru că sunt multe și ocupă tăvița astfel că nu mai văd celelalte hârtii care poate sunt mai imporatante). Și pentru că visez la un astfel de colțișor:

decorette-organizarea-documentelor e7b2212ee107a5f7b7357e5d87860eaa

Unde țin actele ce nu trebuie să stea la vedere?

Toată hârțogăraia care nu mai trebuie să stea la vedere, stă în patru bibliorafturi, pline ochi cu folii de plastic și cu etichete colorate din loc în loc. Acum nu mi se mai pare cea mai bună soluție, așa că vreau să înlocuiesc bibliorafturile cu dosare din acestea:

decorette-dosare-pentru-organizare

Trebuie să văd doar cum și unde le găsesc loc, pentru că o cutie ca asta, undeva la vedere, nu e o opțiune pentru mine.

Ce ar fi să am un coșuleț pentru vouchere, carduri de reduceri și pliante de interes? 

Ar fi super, mi-am zis. Și chiar este. Îl am pe hol, aproape pe ușă, așa că atunci când plec și știu că voi ajunge prin vreunul din magazinele cu pricina, îl iau pe cel care îmi trebuie. Cardurile de reducere le țineam în portofel până acum ceva timp, dar n-au mai încăput. Deh, ce ți-e și cu marketingul ăsta! Toate magazinele au carduri de reduceri…Singurele pe care le țin la mine sunt cele de la farmacii. Pliantele le țin până nu ma prezintă intereres sau până mi-am luat ce voiam.

decorette-idei-organizare-documente

Când voi avea colțișorul de care vă povesteam mai sus, toate cele din coș își vor găsi loc într-unul din dosarele suspendate. Până atunci însă, acest coșuleț e tare util.

Unde aș mai putea să notez una, alta în afară de agendă, mai la vedere? 

Da, agenda e ceva fără de care n-aș putea supraviețui, cu interminabilele liste de diverse, doar că nelovindu-mă de ea la fiecare pas, e posibil chiar și așa să uit diverse. V-am spus: sunt dezorganizată. Așadar, și din motivul ăsta mi-am realizat acest calendar gen tablă de scris. Primul motiv e că mi-a plăcut mult cum arăta la alții :) Detalii despre el, găsiți aici.

organizer tabla de scris

În afară de agendă și aceste organizer de perete, mai folosesc și post-it-urile digitale Hott Notes pe care le lipesc pe desktop. Și pe care le iubesc. Că dacă în agendă sau pe perete poate nu apuc să mă uit (?), pe facebook sigur bag un ochi așa că post-it-urile de pe desktop n-am cum să (mă fac că) nu le văd.

Cam așa reușesc eu să mențin o oarecare ordine în hârțoage și în lista cu treburile de făcut. Desigur, tot acest sistem este mereu un work in progress așa că, pe lângă toate astea, acum am în plan realizarea unui dosar minune pentru casă, cu de toate, un fel de varză salvatoare, despre care o să vă povestesc când va fi gata. Cred că atunci veți fi cu adevărat surpinși de cât de organizat poate fi un om dezordonat :)

foto: maillardvillemanor, hi sugar plumonegoodthingbyjillee

Comments

comments

12 thoughts on “Câteva idei pentru organizare. Plus mărturiile unui om dezordonat

  1. Desi ma consider destul de organizata, sa stii ca si mie imi dau mari batai de cap actele, hartogaraia, si tot felul de nimicuri. Le am puse peste tot, in toate sertarele unde de fapt este un dezastru. Saru’ mana pentru idei, sunt foarte utile, mai ramane sa gasesc astfel de organizatoare, asa ca daca vezi ceva te rog sa impartasesti cu noi.

  2. super tare ! cred ca ai atins un pct sensibil al unui procent mare de „dezorganizate” din tara :-)) eu si cand sunt organizata (mai rar, dar se pune ) le bag asa de bine ca nu le mai gasesc !!! si-mi smulg parul de cap oricum :-)) F faine ideile …acuma…ramane de vazut cand ne punem la confectionat astfel de serterase :-) Multumim !

  3. He he, probabil știi ce amuzant este să organizezi chestii când nu ai casa ta și locuiești prin diverse locuri (cămine și chirii efemere). Și mai ales când ai un milion de chichinețe cu valoare sentimentală. De asta au inventat americanii scrapbooking-ul. Te-ai gândit vreodată să faci un scrapbook?

    1. Da, stiu cum e. Multa vreme am locuit intr-o mansarda, vorba cantecului, mica, mica de nu incapea in ea mai nimic.
      M-am gandit la scrapbook, dar mai departe n-am avansat in subiect. Nu stiu exact ce si cum. Tu ai?

      1. Uite cum trece vremea și nu am fost anunțată că mi-ai răspuns… Sper că nu e prea târziu.

        Nu am un scrapbook, dar am început unul. Nu l-am mai finalizat, fiind într-o agendă cam mică și prea faină s-o transform definitiv. Dar sună bine.

        Când voi avea propriul spațiu să mă desfășor (sper că în câteva luni, după ce scap de cămin), probabil voi începe unul și mă voi ține de el.

        Pentru Mioara, un scrapbook este un caiet de amintiri. Poate fi de orice dimensiune (de obicei e A4) cu tot felul de elemente decorative, bilete de la evenimente, păreri de la evenimente sau zile frumoase, desene personale sau primite, poze cu cei dragi, vederi.

        Poți pune în el orice nu ai vrea să arunci, dar nici nu-ți place cum zace pe fundul sertarelor sau între foile cărților și caietelor/agendelor, în portofel și prin alte locuri în care doar ocupă spațiu.

        Poate fi organizat cronologic, tematic, pe persoane, locuri, ani, cum îți dorește inima. Este ceva ce creezi cu drag și la care te poți întoarce oricând ai nevoie de o întoarcere în timp sau de câteva momente de liniște.

        1. Bine ai revenit, Andi! Din pacate nu am am acum optiunea notificarilor pe mail de aceea nu ai primit.
          Da, suna tare fain ideea unui scapbook mai ales pentru una ca mine ca nu tine chiar si unele bilete de intrare la muzeu. Sigur ar fi un mod de a le tine mai organizat.

  4. Ce este scrapbook? Referitor la facturi si alte hartiute,dupa multi ani in care am testat mai multe variante am ajuns la una care momentan ma multumeste si functioneaza:pentru facturi neplatite si alte chestii de actualitate am pe perete in bucatarie o plansa de pluta pe care prind cu ace aceste hartii,iar dupa ce platesc facturile le pun toate intr-o cutie frumoasa ,mare,pictata si le mai pastrez aproximativ un an.Asa am reusit sa imi eliberez mintea de problema hartiutelor;stiu ca pot fi doar in doua locuri,pe perete sau in cutie.Cat priveste actele si documentele foarte importante,pe toate le tin intr-un sertar de la birou in folii sau dosare ,loc in care umblu destul de rar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *